Dostawy jedzenia w Polsce, branża gastronomiczna
Około 25% obrotów rynku restauracyjnego w Polsce realizowane jest poprzez zamówienie jedzenia z dowozem a rynek zamówień online rośnie w tempie nawet 50% rocznie, w 2018 roku osiągnął wartość blisko 0,9 mld*.
Kurier z jedzeniem to już stały widok na ulicach. Teraz, gdy te ulice opustoszały, często jest to jedyny uczestnik ruchu.
Jedzenie z dowozem zamawiane jest:
– 54% przez telefon
– 31% on line & przez telefon
– 15% on line, głównie poprzez platformy z dostawami
Duże sieci czy lokalne punkty?
Patrząc na rynek restauracyjny – najwięcej punktów z dowozem to lokalne, dobrze znane marki, które świetnie odnajdują się wśród sieciowych gigantów. Najważniejsze dla zamawiających jedzenie są jakość (38%) oraz czas dostawy (37%), kolejne miejsca zajmuje: punktualność i zaufanie do restauracji (po 35%)*.
Najchętniej zamawiamy na święta
W okresach świątecznych zamówienia z dowozem wzrastają o +50%. Popularne dni to piątek i niedziela. W weekendy świetnie sprzedają się śniadania.
Aktualnie, w związku z ogłoszeniem stanu epidemii, branża gastronomiczna żyje tylko z dowozów. Szybkie jedzenie na wynos dla osób „uwięzionych w domach” to opcja by ograniczyć wychodzenie, jednocześnie móc skorzystać z szerokiej gastronomicznej oferty. Pozostałe korzyści pozostają bez zmian: nie trzeba samodzielnie przygotowywać posiłków i można zaoszczędzić czas.
Jak zorganizowany jest business dowozowy ?
W zasadzie są 2 modele:
- Samodzielne uruchomienie sprzedaży poprzez stronę internetową / aplikację / telefon firmowy i zatrudnienie kierowcy dowożącego zamówienia do klientów
- Korzystanie z istniejących platform posiadających aplikacje do zamówień
Która opcja lepsza ? Jak zwykle – to zależy …
Jeżeli chcesz pozostać niezależny to z pewnością opcja własnego systemu dostarczania produktów do klientów, pod drzwi, będzie lepszym rozwiązaniem. Sam ustalasz reguły i zasady. Umacniasz swoją markę i tożsamość. Możesz niezależnie tworzyć promocje czy programy lojalnościowe. Ale też samodzielnie musisz zorganizować transport i co najważniejsze na początek – dotrzeć z informacją o takiej usłudze do swoich klientów. Możesz do tego wykorzystać: stacjonarne punkty sprzedaży (wywieszenie takiej informacji czy rozdawanie ulotek), strona internetowa, mailing / newsletter czy strona na facebooku.
Platformy to na pewno gotowe rozwiązanie: aplikacja dla konsumentów, dostęp do istniejącej bazy klientów, zorganizowany system dowozów i zbierania zamówień. Natomiast to także pewne zobowiązania: narzucony czas na przygotowanie paczki z produktami do odbioru przez kuriera, koszty (musisz podzielić się swoim zyskiem z portalem) i często, aby się u nich zarejestrować – dostarczyć określone dokumenty oraz czekać na ich weryfikację nawet kilka dni.
Można także zdecydować się na oba rozwiązania jednocześnie. To szansa na szybkie dotarcie. Umieszczenie swoich usług i produktów na portalu może być dodatkiem do własnej, dowozowej działalności.
Możesz także stworzyć swoją własną aplikację korzystając z gotowca do obsługi sprzedaży np. DirectBistro – obsługujesz i zarządzasz zamówieniami w dostawie oraz kontrolujesz pracę kierowców. Aktualnie te aplikacje są udostępniane bezpłatnie dla wszystkich lokali, które w obliczu zaistniałej sytuacji chcą uruchomić zamówienia online. Bardzo dobra opcja dla początkujących, także dla tych co mają problem z dostępnością kierowców – jest możliwość ich współdzielenia dzięki
Platformy
Szybki przegląd platform z dowozem dostępnych na rynku polskim:
Nazwa | pyszne.plLider na polskim rynku | glovoapp.com/pl (dawniej Pizzaportal.pl) | ubereats.com/pl | wolt.com/pl | glodny.pl |
Ilość obsługiwanych restauracji | 6.000 | 4.000 | 3.500 | b.d. | 6.500 |
Obsługiwane miasta | Największy zasięg, większe i mniejsze miasta | Większe i mniejsze miasta | Bialystok
|
Gdańsk
Warszawa |
|
Ilość pobrań aplikacji | 1 mln w Polsce | 0,5 mln w Polsce | 50 mln na całym świecie | 1 mln w Polsce | bd |
Na wszystkich tych platformach można zgłosić swoją firmę korzystając z osobnej zakładki na stronie. Uwaga: większość z platform oferuje dowóz ciast, pieczywa, lodów, wymaga to jednak każdorazowo sprawdzenia jaki rodzaj produktu i jak należy go zapakować, zabezpieczyć.
Strona finansowa: rejestracja na platformie jest bezpłatna (choć zazwyczaj wymaga przedstawienie dokumentacji związanej z przedsiębiorstwem), natomiast z pośrednikiem trzeba się podzielić zyskiem a często zapłacić także za inne usługi. Prowizja ustalana jest często indywidualnie i wynosi od 8 procent wzwyż, w dużych miastach i w dużych lokalach sięga nawet 30%. Dodatkowe opłaty to: koszt udostępnienia terminala za pośrednictwem którego składane są zamówienia przez klientów (kilkaset złotych) oraz prowizja od płatności on line.